portfolio          info           bio         contact

Maíra das Neves sees language as a battlefield. Her practice encompasses art as the experimental exercise of autonomy, transcosmological translation, social narratives and narrative technologies, and cryptoeconomics as a post-capitalist tool. She has a MA degree at PUC-Rio (2018) with a research on Jimmie Durham’s writings and his contribution within Brazilian context. She has participated in many art residencies and exhibitions in Brazil and abroad, like Lastro Centro-América (Antigua Guatemala, 2015), ZK/U (Berlin, 2014) and CAPACETE (Rio de Janeiro, 2009). She had the artist run space Ateliê 1m2 at Bhering Studios in Rio de Janeiro (2010-2013), where she organized and hosted open presentations and experiments of many fellow artists. She co-developed the þit in Germany (2014) a model for a self-sufficient system for public use with cryptocurrency mining. She was founding member of the Agência Transitiva network (2013-2015), where she experimented different modes for financial support, developed collective writing and translation projects, and created an adhesive transversal international network. Today, she is part of the founding group of the São Paulo Local Node of Faircoop, and of the study group of the Independent Studies Program of MACBA (Barcelona, 2019-20).
Maíra das Neves vê a linguagem como um campo de batalha. Sua prática envolve arte como exercício experimental da autonomia, tradução transcosmológica, narrativas sociais e tecnologias narrativas, e criptoeconomia enquanto ferramenta pós-capitalista. Concluiu mestrado pela PUC-Rio (2018) com uma pesquisa dos escritos de Jimmie Durham e a contribuição do artista no contexto brasileiro. Ela participou de diversas exposições e residências artísticas no Brasil e no exterior, onde destacam-se Lastro Centro-América (Antigua Guatemala, 2015), ZK/U (Berlim, 2014) e CAPACETE (Rio de Janeiro, 2009). Gerenciou o espaço independente Ateliê 1m2 na Bhering Studios no Rio de Janeiro (2010–2013), no qual organizou e recebeu apresentações e experimentos de diversos artistas. Codesenvolveu the þit na Alemanha (2014), um modelo de sistema autossuficiente para uso público com mineração de criptomoeda. Foi membro fundador da Agência Transitiva (2013–2015), com a qual experimentou modos alternativos de gestão, escrita coletiva e tradução, em uma rede adesiva e transversal internacional. Hoje, é membro fundador do Nodo Local da Faircoop em São Paulo, e cursa o Programa de Estudos Independentes do MACBA (Barcelona, 2019-20)




Bio



residências

residencies


Lastro Centro-América, Antigua, Guatemala (2015)
ZK/U – Zentrum für Kunst und Urbanistik, Berlin, Germany (2014)
• Residir 774, co-lliving of Agência Transitiva with EXA - Espaço Experimental de Arte, Belo Horizonte, Brazil (2014)
• transclubecomoagente, crossed co-living of Agência Transitiva with COMO Clube, São Paulo, Rio de Janeiro and Piracicaba (2013/2014)
Halfmannshof – Archipel In√est, Gelsenkirchen, Germany (2013)
• Habitat, Terra Una, Liberdade-MG, Brazil (2013)
CAPACETE, with Casa das Caldeiras and AECID/CCE -SP, Rio de Janeiro, Brazil (2009)
• DESABA, Centro de Estudos em Dança, Caieiras-SP, Brazil (2008)
• Bolsa Pampulha, Museu de Arte da Pampulha, Belo Horizonte, Brazil (2007/2008)
• independent residency, Setor Sul, Goiânia, Brazil (2007)




exposições individuais

solo exhibitions


Curso decurso, Programa de Exposições do Centro Cultural São Paulo, Gabinete do Desenho/ Chácara Lane, São Paulo (2013)
Um Lance de Cartas, Portas Vilaseca Galeria, Rio de Janeiro (2013)
Isto É Real (This is not a drill), Espaço Cultural Sergio Porto, Rio de Janeiro (2013)




colaborações selecionadas

selected collaborations


Soft Power ou A inadiável vontade de fazer o bem, with Agência Transitiva, collective writing as part of the installation “Entity” by Antje Majewski, in the “Future Perfect” exhibition, Memorial do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, Brazil (2015)
Nós Dissemos Sim, with Agência Transitiva, “Encruzilhada” exhibition, EAV/Parque Lage, Rio de Janeiro, Brazil (2015)
Ano 1, with Agência Transitiva, publication about the first year of Agência Transitiva’s activities, launch at CAPACETE, Rio de Janeiro (2014)
The Anarchist Doctrine Accessible to All, with Agência Transitiva, first version of “A Doutrina Anarquista ao Alcance de Todos”, 1925, by José Oiticica, as part of the editorial project Word+Moist Press of Juan Pablo Macías, Villa Romana, Florence, Italy (2014)
Guia para exigir o impossível, with Agência Transitiva, translation and distribution of printed and digital copies from the original “A user’s guide to demanding the impossible” bt Gavin Grindon and John Jordan (Labofii, Laboratory of Insurrectionary Imagination, 2010), launches at Comuna and Casa Nuvem, Rio de Janeiro, Brazil, 2013
JAMAC no 1m2 e na Casa Amarela, with Mônica Nador, Paulo O’Meira, Beá Meira and Maurício Hora, workshop and public talk, ateliê 1m2 at fábrica Bhering and Morro da Providência, Rio de Janeiro, Brazil (2012)
Trabalho para Comer, with Flávia Meireles, Mariana Patrício, Dyonne Boy and Laura Samy, choreographic piece presented at Espaço SESC Copacabana, Rio de Janeiro, Brazil (2012)




exposições coletivas selecionadas

selected group shows


MANJAR, Solar dos Abacaxis, Rio de Janeiro (2017)
Indisciplinas, Casa França Brasil, Rio de Janeiro, Brazil (2016)
Estudos sobre o mercadismo, Casa Tomada, São Paulo, Brazil (2016)
Lastro em Campo – Percursos Ancestrais e Cotidianos, SESC Consolação, São Paulo, Brazil (2016)
Encontros Carbônicos, Oi Futuro Ipanema, Rio de Janeiro, Brazil (2015)
Depois da Fonte, with Pedro Victor Brandão, Portas Vilaseca Galeria, ArtRio, Rio de Janeiro (2014)
Archipel In√est, Ruhrgebiet, Germany (2013/2014)
Open Haus, ZK/U - Zentrum für Kunst und Urbanistik, Berlin, Germany (2014)
Daqui Pra Frente, Portas Vilaseca Galeria, Rio de Janeiro, Brazil (2014)
Quelle des Archipel, BahnhofsCenter, Gelsenkirchen, Germany (2013)
Desarquitetura, Casa Amarela, Rio de Janeiro, Brazil (2013)
Abre Alas 8, A Gentil Carioca/Centro Municipal de Arte Helio Oiticica, Rio de Janeiro, Brazil (2012)
Vênus-Terra, Galeria TAC e Galpão TAC, Rio de Janeiro, Brazil (2011)
Sem Título #1–Experiências do Pós-Morte, Galeria Oscar Cruz, São Paulo, Brazil (2011)
Urbano Avesso, Luciana Caravello Arte Contemp., Rio de Janeiro, Brazil (2011)
Urban Nomad Film Festival, Taipei, Taiwan (2011)
Entre-vistas, EAV Parque Lage, Rio de Janeiro, Brazil (2010)
Encontros Contemporâneos da Arte, Museu de Arte Moderna, Rio de Janeiro, Brazil (2010)
Sala de Jogos, Centro Cultural Banco do Nordeste, Sousa, PB; and Fortaleza, Brazil (2010)
Pianíssimo, Museu de Arte Contemporânea do Centro Cultural Dragão do Mar, Fortaleza, Brazil (2009)
Preparatória, Museu de Arte da Pampulha, Belo Horizonte, Brazil (2008)
Ligações Cruzadas – Acervo 2007, Museu de Arte Contemporânea do Centro Cultural Dragão do Mar, Fortaleza, Brazil (2007)
Comunismo da Forma: a estratégia do vídeo musical, Galeria Vermelho, São Paulo, Brazil (2007)
Rumos Itaú Cultural, São Paulo; Paço Imperial, Rio de Janeiro; MAC, Goiânia; Centro Dragão do Mar de Arte e Cultura, Fortaleza; Casa das Onze Janelas, Belém; Museu de Arte de Santa Catarina, Florianópolis, Brazil (2006)




publicações

publications


Praça Uruçu-Paris-Mirim; Arte & Ensaios n. 36, UFRJ, Rio de Janeiro (2018)
• SANTOS, Fernanda Bornancin. O virtual a partir do visual: relações entre arte e tecnologia na obra de Maíra das Neves. in: Art&Sensorium - revista Interdisciplinar Internacional de Arte Visuais v.4, n.2. Curitiba. (2017)
• A Lenda de Thyt, o Gigante ou O que jaz sob o þit in: BORGES, Fabiane; Tecnoxamanismo, Goethe Institut, São Paulo (2016)
Cartaz Cara-de-Cavalo, with Agência Transitiva, in: RIBAS, Cristina, Vocabulário Político para Processos Estéticos, Funarte, pg. 49 (2015)
• Revista Plataforma, with Agência Transitiva, Classificados section by Ana Maria Maia, São Paulo (printed version of Revista Select) and New York (digital version) (2014)
• NUNES, Kamilla; Espaços Autônomos de Arte Contemporânea; Ed. Circuito (2013)
• Periódico Permanente # 2; Dossiê de Imagens; (2013)
Letter to the Judge. Revista Rébus#4; Rio de Janeiro (2012)
Revista Overmundo nº 5; cover interview, pg. 4, 66-71 (2012)
Tupi or Not Tupi - língua morta não come ninguém, visual essay ENtRE 1 - publicação da Rede de Residências Iberoamericanas - AECID/CCE-SP, Lima, Peru (2011)
• Revista Bravo!, visual essay, July issue (2006)




formação

studies


• PEI – Programa de Estudios Independentes; MACBA; Barcelona (2019-2020)
• Master in Literature, Culture, and Contemporaneity; PUC-Rio; Rio de Janeiro, Brazil (2016-2018)
• International Summer School | Explore-Share-Perform: Arts & Science in Urban Context; Ruhr-Universität Bochum; Germany (2017)
• Universidade de Verão; CAPACETE; Rio de Janeiro, Brazil (2013)
• Aprofundamento; Escola de Artes Visuais/Parque Lage; Rio de Janeiro, Brazil (2010)
• A Dimensão Política na Arte e na Mídia; Faculdade de Ciências Sociais; PUC; São Paulo, Brazil (2005)
• Bachelor in Visual Arts, FAAP, São Paulo, Brazil (1998)



dasneves@riseup.net